Ingemar Basth bloggar

Ingemar Basth bloggar

Om politik bland annat

Bloggen tar upp lite av varje under olika ämnen. Mest politik och en grön sådan.
Lite länkar: mpulricehamn, mp i Ulricehamn på Facebook,

En intressant artikel om viktiga frågor

UtbildningsfrågorSkapad av Ingemar basth tis, juli 17, 2012 09:12:06
Jag gillar Dennis Töllborg starkt.. Att inleda en föreläsning iklädd nästintill en lodis kläder är att fästa fast. När jag läste ekonomisk historia hade jag en föreläsare klädd i något slags snabelskor och en skinnjacka färdig för arkivering sedan länge...men jag minns denne föreläsare och det var mycket underhållande föreläsningar...döm inte hunden efter håren ,,eller?

Här är artikeln i aftonbladet..läs och begrunda..

  • Kommentarer(0)//blogg.ingemarbasth.se/#post261

Så där lite lätt innan Almedalsreferaten

UtbildningsfrågorSkapad av Ingemar basth fre, juli 06, 2012 16:38:21
Här är en länk:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/yrkesprov-skulle-ge-fler-larare_7321185.svd

Dessa forskare jämför advokater med lärare och menar att ett test räcker för att skyffla in vem som helst i klassrummet och börja lära ut... God morgon kära forskare, Läst skollagen, nähhäää inte det,,, då kanske man skulle göra det INNAN man tar och skriver ett dylikt inlägg. Se skolan som ämnen, tjosan,,, 1800-talet here we come,,,I den nya skolan ska det samläsas och integreras och kopplas ihop med näringslivet och det entreprenadliknande tänkandet ska genomsyra hela GY 2011 reformen. jag säger natti natti,,, och läs nu på NOGA.
Jag kommenterade artikeln så här:

"Intressant att se skolan som ämnen fortfarande..Det ligger liksom inte i linje med den nya skollagens intentioner, Visst finns det poänger med att ta in Icke-lärare i skolan. Men hur i hela världen ska detta test utformas. För mig som jobbat som lärare och mycket mer blir frågan rätt så komplex. Vad då prov? Skriva ett prov? Praktiskt utföra ett prov?Under vilka förhållanden då och hur ska det bedömas och av vem.?Jag väntar med spänning på hur dessa forskare nu genast konstruerar ett prov som ska lösa det hela. Smart enkelt och effektivt. Skicka gärna ett ex till mig för påseende och för lite praktiska kommentarer. Att jämföra en advokat med en lärare blir dock i sammanhanget lite konstigt, men jag hoppas att de vet vad de pratar om. Eller gör de det?"

  • Kommentarer(0)//blogg.ingemarbasth.se/#post259

Testa sexåringar för att lösa skolans problem, Himmel!

UtbildningsfrågorSkapad av Ingemar basth sön, juni 24, 2012 18:34:42
Med tanke på att en Viss herr Tobé i Svenska dagbladet tycker att vi ska testa sexåringar så kommenterade jag det hela så här:

Jaha det låter kanske bra men..Om det är så att man ska ha tester som visar på skillnader i mognad och sedan anpassa undervisningen till dessa resultat lär det kosta rätt så rejält . Redan idag ska ju undervisningen vara satt att individanpassas till varje enskild elevs behov och ska på ett flertal sätt dokumenteras och följas upp på allehanda sätt. Detta är ett av de problem som lärarna har redan idag och allt mer tid går åt till att anpassa och skeppa papper i olika former i stället för att undervisa. Kör på bara men räkna med att det kostar några miljarder eller så.


Att styra människors val att välja något som man inte är motiverad för är så dumt att det visar på Tobés totala okunskap om skolfrågor. Förvisso kan man informera var jobben finns idag i alla fall, men att sätta någon på teknisk linje som är totalt ointresserad lär inte vara någon höjdare.

Så var det då det här med de bästa lärarna i skolan. Hur i hela världen ska man kunna mäta det. Är det läraren som i en klass på 30 med 10 olika nationaliteter och skolbakgrunder lyckas ge alla elever ett E. Eller är det läraren som i Djursholm lyckas få en toppmotiverad naturvetarklass att spetsa alla sina betyg till A. Den som kan knäcka den nöten är hjärtligt välkommen att presentera denna lösning för mig. Ett stort problem idag är att lärarna börjar tröttna på såväl skolpolitik som lönesystem och allt fler ser sig om efter något annat att arbeta med. Karriärtjänst ,,jojo en femhundring till i månaden då eller? Tobè visar på en total oförmåga att se de verkliga problemen i skolan och ska i vanlig anda lösa det hela med test, jag säger bara himmel! Snart är det tomt i skolsalarna på lärare,

  • Kommentarer(0)//blogg.ingemarbasth.se/#post258

Regeringen har totalt tappat all kontroll, vett och sans

UtbildningsfrågorSkapad av Ingemar basth fre, april 06, 2012 15:01:35

I skolvärlden tas det nu upp all den kritik mot betyg och legitimationer plus lite till som denna regering totalt tappat bort och som de nu flyr ifrån... jag skrev en kommentar till artikeln i skolvärlden...

Nedan artikeln och min kommentar

"Lärarna kommer att ha tillräckligt stöd”

Publicerad: 2012-04-05

Riksdagens beslut att snabba på ett fullständigt betygsstöd inför höstens nya betygssystem har hittills inte lett till konkreta åtgärder.

Den 29 mars fattade riksdagen beslut att regeringen ska se till att lärarna skyndsamt får tillgång till ett fullständigt bedömningsstöd för den nya betygsskalan, som införs fullt ut i höst. Statssekreteraren Bertil Östberg på utbildningsdepartementet planerar inga konkreta åtgärder eller ytterligare resurser till Skolverket, som tar fram beslutsstöden.

– Det mesta finns nu och en del kommer inom kort eller i höst. Vår bedömning är att med det material som finns nu kommer lärarna att ha tillräckligt stöd, säger han till Skolvärlden.se.

Är det här ett ”luftbeslut” utan effekt?

– Vi får ju titta på det, men Skolverket jobbar på med det här. Det är klart att man ska titta på vad vi ytterst kan göra, men det som kommer nu till våren är kanske 30-40 olika stödmaterial, det finns väldigt många stöd redan nu och det kommer mängder redan i höst. Det finns alltid anledning att fundera över om det är tillräckligt, men vi bedömer att läget är rätt så gott.

Flera lärare har uttryckt att tiden är för knapp att sätta sig in i det nya betygssystemet, som har sex steg från A till F och ska användas från årskurs 6.

Kom riksdagsbeslutet lite för sent?

– Det är klart att det kommit lite sent. Det är klart att det vore bra om det stöd som kommer i april maj kommit ett par månader tidigare, men det mesta stödmaterialet finns redan, säger Bertil Östberg.

Synnöve Almer

synnove.almer@skolvarlden.se"

Ingemar Basth 2012-04-06 10:27.

Det nya betygssystemet är ett skämt! De matriser som jag tittat på är på de olika stegen e, c, a är förvillande lika i ett flertal ämnen och i många fall precis lika! Just det, PRECIS LIKA, ORDAGRANT!

Dessutom ska man då som lärare göra en bedömning utifrån detta till mellanstegen d och b. jag bara undrar hur då? De som hållit kurser i bedömning svettas rejält då man ställer de obekväma frågorna.

Ett vanligt försöka rädda läget uttryck är att läraren ska utnyttja sin professonalism... jag smäller banne mig av...

Hur i hela friden ska man kunna göra en skillnad i sin bedömning om texten är identisk. har skolverket kört copycatmetoden för att hinna få fram s.k stöd?

Släng skiten, stäng skolverket, fota ut ministermajoren och se till att göra om och gör rätt. Mitt förtroende för den svenska skolan är just för tillfället under noll....

Ingemar Basth

Gymnasielärare som just nu för tillfället gör något helt annat...som tur är...

  • Kommentarer(0)//blogg.ingemarbasth.se/#post256

En skola i förfall

UtbildningsfrågorSkapad av Ingemar basth lör, mars 31, 2012 09:52:26
För några dagar sedan satt jag och tittade igenom det som kallas bedömningsmatriser. Det är skolverkets nya hjälp till betygssättning inom den nya gymnasieskolan.

Döm om min förvåning då det i flera fall var exakt samma formulering för de olika betygsstegen E,C,A och för mellanstegen finns det inget alls utan man säger som så att det ska vara till huvudsak uppfyllt för att mellansteget ska bli betyget... stackars lärare, stackars elever och inte minst stackars skolverket som kört en klippa och klistrametod då matriserna togs fram...

Jag säger bara -KATASTROF OCH SKÄMS MINISTER BJÖRKLUND NU FLYR DU FRÅN DETTA KAOS OCH HOPPAS PÅ ATT DET SKA SJÄLVLÄKA...

TILL RÅGA PÅ ALLT SKA NU ALLT BOKFÖRAS I DETALJ..???

http://www.skolvarlden.se/artiklar/om%C3%B6jligt-att-hinna-skriva-alla-omd%C3%B6men

Till lärarna säger jag STREJKA!

  • Kommentarer(0)//blogg.ingemarbasth.se/#post254

Intressant om Finska skolor

UtbildningsfrågorSkapad av Ingemar basth mån, februari 06, 2012 13:27:54
Läs och begrunda...

  • Kommentarer(0)//blogg.ingemarbasth.se/#post248

Nu får det vara nog!!!!!

UtbildningsfrågorSkapad av Ingemar basth tor, oktober 27, 2011 21:17:29

Jahapp,,, så har man då demonstrerat i Gislaved för bättre arbetvillkor och en vettig lön inom läraryrket.

Länk till svt Jönköping!

Kommentaren från de styrande är att det kostar och underförstått vi tänker inte fixa några pengar.
Det trodde jag väl inte heller att de skulle....!!!

Men jag tycker så här, att allt för många lärare har nu fått nog så det är dags för en strejk.
Men eleven kommer ikläm säger någon..jaha och? Vi är för fan inga Florence Nigtingale som ska göra en allt mer ökande arbetsbörda till en relativt lägre lön och som innebär en kraftig kvalitetsförsämring.

Vill man vara krass så kommer inte många lärare att kunna uppfylla målen så det är dags även för dem att få ett åtgärdsprogram av samma slag som de nu i en allt mer ökande ström skriver ut på de elever som inte heller uppnår målen.

Jag tror att allt för många lärare nu ger upp låser in sig och avskiljer sig för att överleva.
Det kommer att drastiskt påverka undervisningskvalitén och det löser man inte med någon sorts legitimation.

NU ÄR DET NOG! STREJK NU

Det kanske vore något för Ulricehamns lärare att också vid nästa fullmäktige låta de båda fackförbunden demonstrera! Häng på vet ja..!

  • Kommentarer(0)//blogg.ingemarbasth.se/#post232

En intressant "Saga"?

UtbildningsfrågorSkapad av Ingemar basth sön, september 18, 2011 10:55:50

Tumskruvsfabriken

(Sagan om) Tumskruvsfabriken

Alltihop startade i ett missförstånd. Det utgick ett påbud från kejsaren att lärarnas jobb var att förmedla kunskap. Men det går ju inte att förmedla kunskap. Kunskap är något som växer till inom eleven när hon tar till sig lärarens information. Läraren kan bara förmedla information, inte kunskap.

Alla elever kan inte eller vill inte ta till sig lärarens information. Men dom måste ju ändå lära sig, annars halkar dom efter eleverna i Finland, säger kejsaren. Kan dom inte eller vill dom inte får vi väl tvinga dom. Vi får sätta tumskruvar på dom.

Sagt och gjort. Skolöverheten gjordes om till en tumskruvsfabrik. I en avdelning skriver ett antal godtyckligt utvalda ämnesexperter ner i detalj vad de själva tycker att alla elever från Ystad till Haparanda måste lära sig.

I en annan avdelning sitter ett antal så kallade experter och filar på betygskriterier, så att alla lärare ska veta exakt hur mycket eleverna måste kunna om varje kursplanedetalj.

I en tredje avdelning utformas nationella prov i alla ämnen, så att man ska kunna kontrollera om eleverna i skola A har lärt sig lika mycket av de mätbara kunskaperna som eleverna i skola B.

I en fjärde avdelning organiseras den inspektion som skall fara land och rike runt och kontrollera att fabrikens direktiv följs i alla skolor. Den viktigaste kontrollen gäller kronjuvelen i tumskruvssortimentet, betygen. I alla skolor måste man sätta rätt betyg på varje elev i förhållande till elevens prestationer på de nationella proven.

Betygen är tumskruvsfabrikens effektivaste vapen när det gäller att tvinga elever att lära sig. Tar du inte till dig tillräckligt mycket av den mätbara kunskapen får du inga bra betyg. Får du inga bra betyg kommer du inte in på gymnasiet eller på högskolan. Får du inga bra betyg får du heller inga jobb som du kan försörja dig på. Så lyd lärarna, lyssna på deras lektioner, plugga på de läxor du får – hur hopplöst svårt eller tråkigt du än tycker det är.

I styrelserummet i tumskruvsfabriken sitter kejsaren och utformar nya modeller av tumskruvar. Till sin hjälp har han lobbyister för olika läroämnen och lärarorganisationer och ett antal konservativa chefredaktörer – dock inga elever.

Den mest framgångsrika produkt man hittills konstruerat torde vara de tidigarelagda och mera fingraderade betygen. Men hoten om nedsatta ordningsbetyg, skolkrapportering till föräldrar och i betygen, avstängning, kvarsittning och förlängd obligatorisk skolgång är tumskruvar som är smärtsamma nog. Därtill kommer allehanda förbud mot kepsar, burkor, mobiltelefoner och vad man annars kan hitta på.

De problem i skolan som väckt störst uppmärksamhet gäller de skolsvaga elever, som inte får godkända betyg. Kejsaren säger sig hysa medkänsla med dessa elever. Men de tumskruvar som tillverkas i fabriken verkar ha blivit utprovade för att passa till just dessa elever.

Tumskruvsfabriker har funnits så långt bakåt i tiden som vi kan överblicka. Pedagogiken åker berg och dalbana mellan medvetenhetens höjder och reaktionens dalar. Det har funnits föregångsmän, som vetat att utnyttja barnens nyfikenhet och naturliga lust att lära.

De har fostrat friska elever och givit dem både en gedigen handlingsberedskap inför livet och en lust att lära vidare. Commenius på 1600-talet, Rousseau på 1700-talet, Herbart och Pestalozzi på 1800-talet och Dewey och andra aktivitetspedagoger på 1900-talet, alla utformade de en undervisning som grundade sig på elevernas tankar, känslor och behov.

De behövde inga tumskruvar.Men ängsliga, trångsynta och reaktionära människor lyckades då som nu riva ner vad de kloka och framsynta föregångsmännen skapat. Det fick inte bli för roligt i skolan. Man skulle inte syssla med sådana kunskaper som inte gick att mäta. Eleverna skulle inte ha något att säga till om. De skulle vara flitiga och lära sig lydnad, hyfs och disciplin. Annars skulle de få känna på tumskruvar.

Detta var en "saga"? av

Per acke Orstadius

fundera på om det är en saga!!!

  • Kommentarer(0)//blogg.ingemarbasth.se/#post229
Nästa »